— פריטים ביבליוגרפיים

המסורת הליטורגית הספרדית במערב אירופה בפי אברהם לופס קרדוזו

Title:
המסורת הליטורגית הספרדית במערב אירופה בפי אברהם לופס קרדוזו
60
Publisher: 
מרכז לחקר המוסיקה היהודית, האוניברסיטה העברית בירושלים
Material Type: 
הקלטות
Tradition: 
Spanish-Portuguese
Place of Publication: 
ירושלים
Year: 
2004
Place of Recording: 
ניו יורק
Edition: 
1
Series: 
אנתולוגיה של מסורות מוסיקה בישראל
Volume: 
16
Pages: 
תקליטור וחוברת
Recording Number: 
AMTI 0401
Type of Recording: 
הקלטה מחקרית
Media: 
תקליטור
Languages: 
עברית
Country / Area: 
ארצות הברית
Description: 

הליטורגיה הספרדית המערבית כפי שמושרת בפי אברהם לופז קרדוזו. קרדוזו הגיע מן הקהילה הפורטוגזית באמסטרדם, שימש בקהילה הפורטוגזית בסורינאם ואחר כך היה למעלה מ40 שנה החזן של הקהילה הספרדית-פורטוגזית בניו יורק, והיום הוא נחשב לאחד מאחרוני החזנים החיים של המסורת הספרדית-מערבית המפוארת. תקליטור זה משלב הקלטות שנעשו בטווח של כ50 שנה, ומבקש להדגים את השכבות השונות בליטורגיה: נוסחאות רסיטציה למגוון הזדמנויות (שבת, חגים, ברית מילה וחתונה), קנטילציה (קריאה בתורה והפטרה), ומנגינות לימים נוראים ולקינות.

ניתן להאזין לאלבום זה בספוטיפיי, להוריד מאמזון כקובץ mp3, או למצוא אותו באפל מיוזיק.

יום השישי

נוסח פורטוגלי מלא לקידוש ליל שבת שקורא אבי המשפחה לפני נטילת הידיים. הטכניקה המוזיקלית המשמשת בביצוע זה דומה לקריאה במקרא. נהוג לשיר את פסוקי המבוא (בראשית ב 1-3) בסגנון פסלמודי במינור. בברכה על היין הלחן הופך מז'ורי ונשאר במז'ור עד לחתימת הברכה.

שבע ברכות

ביצוע ייחודי זה של 'שבע הברכות' מבוסס על נוסחת רסיטציה דומה לזו של ברכות אחרות. בנוסחה זו שני חלקים כמו ברוב הברכות הליטורגיות היהודיות. מכיוון שהאורך של כל ברכה ב'שבע הברכות' שונה (הקצר ביותר הוא הראשון והארוך ביותר האחרון) המנגינה מתרחבת באמצעות מוטיבים נוספים. בעוד חלקה הראשון של המנגינה משתנה על-פי אורך הטקסט של כל ברכה חלקה השני המכיל את חתימת הברכה דומה בכולן. הברכות מסתיימות בפסוק "הודו כי טוב כי לעולם חסדו תנוסנה אנחות מישראל ותרבנה שמחות". הנוסחה של לופס קארדוזו ל'שבע הברכות' דומה לזה שתועד במסורות ספרדיות-מערביות אחרות כמו המסורת האיטלקית של ליבורנו ושל פירנצה.

AddToAny