מוסיקה

השיר "יד ענוגה" לזלמן שניאור – גלגול ממדף הספרים אל במת הזמר העברי

מחבר שותף
מחבר שותף
מחבר שותף

המאמר סוקר את תולדותיו של השיר 'יד ענוגה' מאז יציאתו לראשונה בדפוס, הטקסט הספרותי והלחנים המושרים עד היום. בעוד שהסקירה הספרותית מעלה, כי לא חלו שינויים מילוליים בכל המהדורות החוזרות, אשר הדפיסו את השיר לאורך השנים, הרי שסקירת הטקסט המושר על פי המהדורות המודפסות שלו, ועל פי דברי המרואינים, חושפת הוספות והשמטות משמעותיות. העבודה על תולדותיו של שיר זה, לחניו שהושרו במקומות ובזמנים שונים, כאלה הידועים כיום ואחרים אשר אבדו, מהווה דוגמא חדשנית בחקר ספרותי ואתנומוסיקולוגי של שירי התקופה.

סוג חומר: 
מאמרים בכתבי עת
שנה: 
1998 תשנ"ז - תשנ"ח

הנס קרסה

מלחין, ודמות מרכזית בחיים המוזיקליים בטרזיינשטט

הנס קראסה נולד בפראג ב-30 לנובמבר 1899. בגיל שש החל ללמוד לנגן פסנתר בבית הספר של תרזה ולרשטיין. בגיל 10 אביו קנה לו כינור אמיתי שבנה אמאטי וארגן עבורו שיעורים עם הכנר של האופרה הגרמנית בפראג. אביו של קראסה, משפטן אמיד, השתמש בקשריו ובעושרו כדי לארגן מופעים בהם ינוגנו יצירותיו. כשהנס כתב את יצירתו התזמורתית הראשונה בגיל 11, אביו שכר תזמורת בזלצבורג כדי לבצע את היצירה. ב-1913 בוצעה יצירתוו של הנס רביעיה לכלי מיתר על ידי חברי תזמורת בסנט מוריץ בשויצריה היכן שמשפחתו נהגה לבלות את חופשותיה.

1899-1944

סלומון רוסי

מלחין
 
על אף שמילים רבות נכתבו אודות תרומתו המוסיקלית הרחבה של המלחין היהודי-איטלקי סלומון דה רוסי, לא הרבה ידוע על חייו. המידע המועט שאנו כן יודעים לוקט מתוך אזכורים לתשלום משכורת מחצר מנטובה, מכתבים מאת שני דוכסים שמשחררים את סלומון דה רוסי מהחיוב ללבוש תג צהוב, ואזכורים להשתתפותו בתאטרון העברי. שנת הלידה המשוערת שלו היא ככל הנראה 1570. מספר חוקרים משערים שסלומון דה רוסי היה בנו של ההיסטוריון היהודי הידוע עזריה דה רוסי, אך זה נראה בלתי סביר לאור טענת עזריה בספרו 'מאור עיניים' (מנטובה, 1573) שאין לו אף בן ששרד.
 
1570?-ca. 1630

יוסף טל

מלחין, פסנתרן ומורה
יוסף טל (גרונטל), נולד בפינה, גרמניה 1910 - נפטר ירושלים 2008, היגר ב1934 היה מלחין, פסנתרן, מנצח ומרצה שהתקבל בצורה יוצאת דופן בעשורים האחרונים. טל אחד מהמלחינים המקומיים שזכו לפרסומים רבים - כמאה מיצירותיו פורסמו ע''י המכון הישראלי למוסיקה (IMI). הוא היה המובהק ביותר מבין הדור הראשון של מלחינים אשר התנגדו במיוחד לשימוש בפולקלוריזם ואוריינטליזם. ייתכן שזה שיקוף מחינוכו בברלין בשנות העשרים המאוחרות, שם הושפע לאין שיעור מהאסכולה הוינאית השנייה. 
1910-2008

AddToAny